ORDIN Nr. 168/418 din 18 februarie 2008 pentru aprobarea Metodologiei de raportare a cazurilor şi evenimentelor la care intervin serviciile publice de ambulanţă


Text în vigoare începând cu data de 8 mai 2014
    REALIZATOR: COMPANIA DE INFORMATICĂ NEAMŢ

    Text actualizat prin produsul informatic legislativ LEX EXPERT în baza actelor normative modificatoare, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la 8 mai 2014.

    Act de bază
#B: Ordinul ministrului sănătăţii publice şi al ministrului internelor şi reformei administrative nr. 168/418/2008



    Acte modificatoare
#M1: Ordinul ministrului sănătăţii şi al ministrului afacerilor interne nr. 425/62/2014

    Modificările şi completările efectuate prin actul modificator sunt scrise cu font italic. În faţa fiecărei modificări sau completări este indicat actul normativ care a efectuat modificarea sau completarea respectivă, în forma #M1.

#B
    Având în vedere prevederile titlului IV „Sistemul naţional de asistenţă medicală de urgenţă şi de prim ajutor calificat” din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 15/2005,
    în temeiul dispoziţiilor art. 7 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 862/2006*) privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii Publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 7 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008,

    ministrul sănătăţii publice şi ministrul internelor şi reformei administrative emit următorul ordin:

#CIN
    *) Hotărârea Guvernului nr. 862/2006 a fost abrogată. A se vedea Hotărârea Guvernului nr. 144/2010.

#B
    ART. 1
    Se aprobă Metodologia de raportare a cazurilor şi evenimentelor la care intervin serviciile publice de ambulanţă, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
#M1
    ART. 2
    (1) Pentru unităţile administrativ-teritoriale în care nu sunt organizate dispecerate integrate pentru situaţii de urgenţă, conducerea serviciilor de ambulanţă judeţene sau al municipiului Bucureşti este obligată să transmită inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă judeţene sau al municipiului Bucureşti zilnic, prin fax – în scopul certificării autenticităţii documentului – şi, în cazul în care este posibil, prin intermediul poştei electronice, între orele 5,00 – 5,30, informaţiile prevăzute în anexa la metodologia aprobată prin prezentul ordin.
    (2) Datele cuprinse în raport fac obiectul intervalului de timp cuprins între ora 7,00 a zilei precedente şi ora 5,00 a zilei în curs.
    (3) Pentru intervalul orar 5,00 – 7,00 din ziua în curs informaţiile se însumează în raportul aferent zilei următoare.
    (4) Pentru unităţile administrativ-teritoriale în care sunt organizate dispecerate integrate pentru situaţiile de urgenţă, rapoartele se întocmesc de către personalul aflat în tura de serviciu a acestor dispecerate, în aceleaşi intervale orare prevăzute la alin. (1) – (3).
#M1
    ART. 3
    Rapoartele, întocmite conform prevederilor art. 2, se transmit de personalul aflat în tura de serviciu a dispeceratelor integrate pentru situaţii de urgenţă, respectiv a dispeceratelor inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă judeţene sau al municipiului Bucureşti, prin fax, autorităţilor de sănătate publică judeţene sau a municipiului Bucureşti corespondente şi, în format electronic, către Dispeceratul Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, până cel mai târziu la ora 6,30, în vederea centralizării datelor la nivel naţional şi comunicării acestora către conducerea Ministerului Sănătăţii şi a Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, denumit în continuare Departamentul.
#B
    ART. 4
    Raportarea evenimentelor la care participă forţele de intervenţie ale inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă judeţene sau al municipiului Bucureşti, inclusiv cele ale serviciilor mobile de urgenţă, reanimare şi descarcerare (SMURD), se va efectua în continuare conform cadrului normativ în vigoare ce reglementează fluxul informaţional specific organizat la nivelul Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă şi aprobat prin ordin al ministrului internelor şi reformei administrative.
#M1
    ART. 5
    (1) Zilnic, la ora 9,00, Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă transmite conducerii Ministerului Sănătăţii şi Departamentului, prin structurile de monitorizare permanente ale celor două ministere, Situaţia centralizatoare, la nivel naţional, a intervenţiilor serviciilor publice de ambulanţă din ultimele 24 de ore.
    (2) Situaţia prevăzută la alin. (1) trebuie să fie însoţită de informarea privind intervenţiile SMURD desfăşurate în ultimele 24 de ore la nivel naţional.
    (3) Materialele prevăzute la alin. (2) se prezintă zilnic ministrului sănătăţii şi secretarului de stat, şef al Departamentului.
#B
    ART. 6
    (1) În situaţii de o gravitate extremă sau deosebit de complexe, inspectorul general al Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, precum şi inspectorii şefi ai inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă judeţene sau al municipiului Bucureşti pot solicita conducerilor serviciilor publice de ambulanţă înaintarea, în regim de urgenţă, a unor rapoarte suplimentare, stabilind în acest sens tipul şi formatul (telefonic, letric sau electronic), periodicitatea şi/sau termenele-limită de raportare.
    (2) În cazul situaţiilor de urgenţă specificate la alin. (1), primul raport suplimentar, fără a mai fi necesară o solicitare prealabilă, va fi transmis inspectoratului pentru situaţii de urgenţă judeţean sau al municipiului Bucureşti, în scris şi/sau în format electronic, în cel mult 60 de minute de la anunţarea cazului. Raportul va conţine următoarele informaţii:
    a) o scurtă descriere a cazului, forţele şi mijloacele cu care s-a intervenit, modul de rezolvare a situaţiei medicale şi stadiul acesteia;
    b) numărul total al pacienţilor, numărul decedaţilor, precum şi numărul celor care au necesitat sau necesită transport la spital;
    c) lista cu pacienţii care se află în stare critică şi diagnosticul preliminar al acestora.
    (3) Anterior transmiterii raportului suplimentar prin fax/poştă electronică, personalul de serviciu din dispeceratul medical are obligaţia de a raporta telefonic inspectoratului pentru situaţii de urgenţă judeţean sau al municipiului Bucureşti situaţia operativă existentă în momentul ajungerii echipajului serviciului public de ambulanţă la locul evenimentului, precum şi primele măsuri luate pentru acordarea primului ajutor medical victimelor, cu excepţia situaţiei în care intervenţia se desfăşoară în comun cu echipajele SMURD.
    (4) Imediat după primirea raportului suplimentar scris sau în format electronic, personalul din serviciul operativ al inspectoratului pentru situaţii de urgenţă judeţean sau al municipiului Bucureşti va retransmite documentul către Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă.
#M1
    (5) La solicitarea conducerii Ministerului Sănătăţii sau a Departamentului, în baza rapoartelor suplimentare înaintate de dispeceratele integrate pentru situaţii de urgenţă sau de inspectoratele pentru situaţii de urgenţă judeţene sau al municipiului Bucureşti, Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă pune la dispoziţia solicitantului informaţiile transmise din teritoriu.
    (6) În cazul prevăzut la alin. (5), persoana desemnată de ministrul sănătăţii şi/sau secretarul de stat, şef al Departamentului, sunt/este informaţi/informată, în maximum 15 minute de la sosirea raportului suplimentar la Ministerul Sănătăţii sau la Departament, de către structurile de monitorizare permanente ale celor două ministere.
#B
    ART. 7
    Apariţia unui număr neobişnuit de mare de solicitări poate reprezenta manifestarea unei intoxicaţii colective sau a unei epidemii cu origine necunoscută şi se raportează inspectoratului pentru situaţii de urgenţă judeţean sau al municipiului Bucureşti conform modelului prezentat în anexa la metodologie.
    ART. 8
    Autorităţile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, conducerea serviciilor publice de ambulanţă judeţene şi al municipiului Bucureşti, inspectorii şefi ai inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă judeţene şi al municipiului Bucureşti şi şeful Centrului operaţional naţional din cadrul Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
    ART. 9
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare în termen de 15 zile de la publicare.
    ART. 10
    Nerespectarea dispoziţiilor prezentului ordin se sancţionează conform prevederilor legale în vigoare.

#M1
    ANEXA 1

                            METODOLOGIE
de raportare a cazurilor şi evenimentelor la care intervin serviciile publice de ambulanţă

    1. Culegerea, sistematizarea şi centralizarea datelor şi informaţiilor specifice – se realizează de către serviciile de ambulanţă judeţene sau al municipiului Bucureşti pentru unităţile administrativ-teritoriale în care nu sunt organizate dispecerate integrate.
    2. Întocmirea şi transmiterea raportului zilnic către personalul din dispeceratele inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă judeţene sau al municipiului Bucureşti – se realizează conform modelului din anexa care face parte integrantă din prezenta metodologie, de către serviciile de ambulanţă judeţene sau al municipiului Bucureşti pentru unităţile administrativ-teritoriale în care nu sunt organizate dispecerate integrate.
    3. Prelucrarea şi valorificarea datelor primite – se realizează de către specialiştii aflaţi în tura de serviciu a inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă judeţene sau al municipiului Bucureşti pentru unităţile administrativ-teritoriale în care nu sunt organizate dispecerate integrate.
    4. Întocmirea situaţiilor zilnice privind activitatea specifică serviciului de ambulanţă la nivelul zonelor de competenţă şi înaintarea acestora autorităţilor de sănătate publică judeţene sau a municipiului Bucureşti, precum şi Dispeceratului Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă – se realizează de către specialiştii aflaţi în tura de serviciu a inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă judeţene sau al municipiului Bucureşti pentru unităţile administrativ-teritoriale în care nu sunt organizate dispecerate integrate.
    5. Activităţile prevăzute la pct. 1 – 4 – se realizează de către specialiştii aflaţi în tura de serviciu a dispeceratelor integrate pentru situaţii de urgenţă, în situaţia în care la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale respective sunt organizate aceste dispecerate integrate.
    6. Preluarea şi centralizarea datelor şi informaţiilor în Dispeceratul Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, întocmirea şi transmiterea Situaţiei centralizatoare, la nivel naţional, a intervenţiilor serviciilor publice de ambulanţă, însoţită de informarea privind intervenţiile SMURD şi, după caz, de alte evenimente care pun în pericol sănătatea şi viaţa oamenilor, petrecute în ultimele 24 de ore la nivel naţional – se realizează de către personalul din tura de serviciu a structurilor de monitorizare permanente ale celor două ministere.
    7. Informarea ministrului sănătăţii, a secretarului de stat, şef al Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, şi a personalului cu atribuţii în domeniu – se realizează de personalul din structurile de monitorizare permanente ale celor două ministere.

#M1
    ANEXA 1
    la metodologie

                              FORMULAR
    de raportare zilnică a activităţii serviciilor de ambulanţă

    1. Perioada care face obiectul raportării, de la LL |_| ZZ |_| ora |_| până la LL |_| ZZ |_| ora |_|
    2. Serviciul de ambulanţă al judeţului …………/municipiului Bucureşti
    3. Numele persoanei care a completat raportul ………….
    4. Numărul total de intervenţii efectuate cu ambulanţe de tip B şi C |_|
    5. Numărul accidentelor rutiere/feroviare la care s-a intervenit fără alte forţe implicate (ISU/SMURD) |_|
    6. Numărul accidentelor rutiere/feroviare la care s-a intervenit în cooperare cu alte forţe de intervenţie (ISU/SMURD) |_|
    7. Numărul altor accidente/traumatisme la care s-a intervenit fără alte forţe implicate (ISU/SMURD) |_|
    8. Numărul altor accidente/traumatisme la care s-a intervenit în cooperare cu alte forţe de intervenţie (ISU/SMURD) |_|
    9. Numărul total de pacienţi transportaţi la spital cu mijloacele proprii ale serviciului de ambulanţă |_|
    10. Numărul total de pacienţi predaţi la sau preluaţi de la echipajele ISU/SMURD, inclusiv elicopterul |_|
    11. Numărul pacienţilor găsiţi decedaţi la sosirea echipajelor serviciului de ambulanţă |_|
    12. Numărul pacienţilor care au intrat în stop cardiac pe parcursul transportului către o unitate sanitară |_|
    13. Numărul total de pacienţi intubaţi de personalul serviciului de ambulanţă înaintea predării acestora |_|
    14. Probleme disciplinare apărute în ultimele 24 de ore DA |_| NU |_|
    15. Probleme organizatorice apărute în ultimele 24 de ore DA |_| NU |_|
    16. Numărul evenimentelor sau accidentelor rutiere în care au fost implicate mijloacele proprii ale serviciului de ambulanţă |_|
    17. Numărul total de echipaje tip B pentru următoarele 24 de ore z. |_|/n. |_|
    18. Numărul total de echipaje tip C pentru următoarele 24 de ore z. |_|/n. |_|
    19. Numărul medicilor de gardă pentru următoarele 24 de ore z. |_|/n. |_|
    20. Numărul asistenţilor de gardă pentru următoarele 24 de ore z. |_|/n. |_|
    21. Numărul ambulanţierilor de gardă pentru următoarele 24 de ore z. |_|/n. |_|

    NOTĂ:
    Detalii privind activităţile specificate la pct. 14 şi 15 se înaintează de serviciile de ambulanţă judeţene sau al municipiului Bucureşti, respectiv de către dispeceratele integrate pentru situaţii de urgenţă, în mod direct, către conducerea Ministerului Sănătăţii şi a Departamentului, la solicitarea punctuală a personalului abilitat, conform dispoziţiilor ministrului sănătăţii şi ale secretarului de stat, şef al Departamentului.

    Director medical/Medic responsabil tură,
       …………………………..
       (numele, prenumele şi semnătura)

       Data: ……- ……- Ora: …..

#B
                              —————