EMITENT: MINISTERUL SĂNĂTĂŢII Nr. 493 din 5 mai 2014 MINISTERUL AFACERILOR INTERNE Nr. 69 din 6 mai 2014 PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL NR. 343 din 9 mai 2014 Având în vedere prevederile art. I alin. (1), (4), (5) şi (6) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2014 privind unele măsuri în domeniul managementului situaţiilor de urgenţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă, în temeiul art. I alin. (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2014, al art. 7 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 144/2010 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare, şi al art. 7 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Afacerilor Interne, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările şi completările ulterioare, ministrul sănătăţii şi viceprim-ministrul, ministrul afacerilor interne, emit următorul ordin: ART. 1 Controlul operaţional al activităţii serviciilor de ambulanţă, inclusiv al celor private, şi al unităţilor şi compartimentelor de primire a urgenţelor, denumite în continuare UPU/CPU, reprezintă procesul de analiză şi verificare permanentă sau periodică a activităţii acestor structuri, în scopul de a urmări buna desfăşurare a acestor activităţi, respectarea procedurilor prevăzute de legislaţia în vigoare şi de a lua măsuri pentru îmbunătăţirea acestora. ART. 2 Activităţile pentru care se desfăşoară controlul operaţional, structurile iniţiatoare ale controalelor, avizatorii rapoartelor de control şi decidenţii care le aprobă sunt prevăzute în anexa nr. 1. ART. 3 Controlul operaţional se realizează independent sau în comun de către structurile specifice din cadrul Ministerului Sănătăţii, denumit în continuare MS, sau al Ministerului Afacerilor Interne, denumit în continuare MAI, conform atribuţiilor legale şi prevederilor anexei nr. 1, pe baza unui calendar comun aprobat anual de către ministrul sănătăţii şi de către ministrul afacerilor interne. ART. 4 În calendarul prevăzut la art. 3 se nominalizează, conform atribuţiilor legale şi prevederilor anexei nr. 1, structurile care realizează controlul operaţional, structurile care sunt supuse acestui control, perioada sau periodicitatea cu care se realizează controlul, decidentul/decidenţii care avizează şi care aprobă raportul de control şi structurile responsabile cu implementarea măsurilor aprobate. ART. 5 (1) Rapoartele de control privitoare la controalele operaţionale realizate independent de către MS se avizează de către Departamentul pentru situaţii de urgenţă din cadrul MAI, denumit în continuare DSU, şi se aprobă de către ministrul sănătăţii, iar cele privitoare la controalele operaţionale realizate independent de către DSU se avizează de MS şi se aprobă de către ministrul afacerilor interne. Pentru controalele operaţionale realizate în comun, rapoartele de control se aprobă de către cei 2 miniştri. (2) Raportul de control cuprinde rezultatele controlului operaţional şi propunerile de măsuri pentru îmbunătăţirea activităţii. ART. 6 (1) Inspecţia activităţii serviciilor de ambulanţă, inclusiv a celor private, şi a UPU/CPU reprezintă verificarea, programată sau inopinată, a activităţii acestor structuri, în ceea ce priveşte respectarea prevederilor legale în vigoare referitoare la asistenţa medicală de urgenţă. (2) Activitatea prevăzută la alin. (1) se realizează de către personal de specialitate, împuternicit în acest scop de către conducerea MS sau MAI, pentru constatarea şi sancţionarea faptelor prevăzute la cap. VII din Hotărârea Guvernului nr. 857/2011 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la normele din domeniul sănătăţii publice, cu completările ulterioare. ART. 7 Exercitarea activităţii de inspecţie de către personalul prevăzut la art. 6 se realizează în conformitate cu prevederile art. 26 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare. ART. 8 Monitorizarea activităţii serviciilor de ambulanţă judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, şi a UPU/CPU reprezintă procesul permanent de colectare, prelucrare, interpretare şi analiză a datelor raportate de către aceste structuri către MS şi DSU, conform prevederilor legale. ART. 9 Modalităţile de raportare, înregistrare şi soluţionare a evenimentelor şi a potenţialelor disfuncţionalităţi care apar între componentele sistemului naţional de asistenţă medicală de urgenţă şi prim ajutor calificat sunt prevăzute în anexa nr. 2. ART. 10 Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentul ordin. ART. 11 Direcţiile şi structurile de specialitate din subordinea MS şi MAI duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin. ART. 12 Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul sănătăţii, Nicolae Bănicioiu Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne, Gabriel Oprea ANEXA 1 Activităţile pentru care se desfăşoară controlul operaţional, structurile iniţiatoare ale controalelor, avizatorii rapoartelor de control şi decidenţii care le aprobă ________________________________________________________________________________________ |Nr. | Activitatea supusă controlului operaţional |Structura |Avizator |Decident | |crt.| |iniţiatoare|raport control|care aprobă| | | |a |______________|raportul de| | | |controlului|CMUD| DSU| MS |control | |____|____________________________________________|___________|____|____|____|___________| | 1. | Organizarea şi respectarea procedurilor | MS şi/sau |DA |DA*)|DA*)| Ministru | | | legale în formarea şi pregătirea | DSU*) | | | | MS, | | | profesională a personalului SAJ, SABIF, | | | | | ministru | | | UPU/CPU, inclusiv pentru personalul medical| | | | | MAI*) | | | şi paramedical SMURD | | | | | | |____|____________________________________________|___________|____|____|____|___________| | 2. | Organizarea şi respectarea procedurilor | MS, în |DA |DA |- | Ministru | | | legale în derularea programelor de | colaborare| | | | MS | | | pregătire în rezidenţiat şi promovare în | cu sau la | | | | | | | grad profesional în specialitatea medicină | propunerea| | | | | | | de urgenţă | DSU | | | | | |____|____________________________________________|___________|____|____|____|___________| | 3. | Organizarea şi respectarea procedurilor | MS şi/sau |- |DA*)|DA*)| Ministru | | | legale în desfăşurarea activităţii SAJ/ | DSU*) | | | | MS, | | | SABIF | | | | | ministru | | | | | | | | MAI*) | |____|____________________________________________|___________|____|____|____|___________| | 4. | Organizarea şi respectarea procedurilor | MS şi/sau |- |DA*)|DA*)| Ministru | | | legale în desfăşurarea activităţii UPU/CPU | DSU*) | | | | MS, | | | | | | | | ministru | | | | | | | | MAI*) | |____|____________________________________________|___________|____|____|____|___________| | 5. | Organizarea şi respectarea procedurilor | DSU, în |- |- |DA | Ministru | | | legale în desfăşurarea activităţii SMURD | colaborare| | | | MS, | | | | cu sau la | | | | ministru | | | | propunerea| | | | MAI**) | | | | MS | | | | | |____|____________________________________________|___________|____|____|____|___________| | 6. | Organizarea şi respectarea procedurilor | DSU, în |- |- |DA | Ministru | | | legale în desfăşurarea activităţii de | colaborare| | | | MS, | | | telemedicină pre- şi interspitalicească în | cu sau la | | | | ministru | | | domeniul asistenţei medicale de urgenţă şi | propunerea| | | | MAI**) | | | prim ajutor calificat | MS | | | | | |____|____________________________________________|___________|____|____|____|___________| | 7. | Organizarea şi respectarea procedurilor | MS şi/sau |- |DA*)|DA*)| Ministru | | | legale în desfăşurarea activităţii de | DSU*) | | | | MS, | | | acordare a serviciilor medicale de urgenţă | | | | | ministru | | | prespitaliceşti de către furnizorii privaţi| | | | | MAI*) | |____|____________________________________________|___________|____|____|____|___________| | 8. | Organizarea şi respectarea procedurilor | MS şi/sau |- |DA*)|DA*)| Ministru | | | legale în desfăşurarea activităţii de | DSU*) | | | | MS, | | | colectare, prelucrare şi analizare a | | | | | ministru | | | datelor referitoare la activitatea | | | | | MAI*) | | | serviciilor medicale de urgenţă şi prim | | | | | | | | ajutor calificat | | | | | | |____|____________________________________________|___________|____|____|____|___________| *) Cu respectarea prevederilor art. 5 din ordin. **) Codecidenţi. NOTĂ: Semnificaţiile denumirilor utilizate sunt, după cum urmează: a) CMUD – Comisia de Medicină de Urgenţă şi Dezastre a Ministerului Sănătăţii; b) SAJ – Serviciul de ambulanţă judeţean; c) SABIF – Serviciul de Ambulanţă Bucureşti – Ilfov; d) SMURD – Serviciul Mobil de Urgenţă, Reanimare şi Descarcerare; e) MS – Ministerul Sănătăţii; f) MAI – Ministerul Afacerilor Interne; g) DSU – Departamentul pentru situaţii de urgenţă. ANEXA 2 Modalităţile de raportare, înregistrare şi soluţionare a evenimentelor şi a potenţialelor disfuncţionalităţi care apar între componentele sistemului naţional de asistenţă medicală de urgenţă şi prim ajutor calificat _______________________________________________________________________________________________________ |Nr. |Evenimente sau | Înregistrare şi soluţionare | |crt.|disfuncţionalităţi|_______________________________________________________________________________| | |raportate | 1) Nivel | 2) Nivel judeţean | 3) Nivel central | | | | local | | | | | |____________|______________________________________|___________________________| | | | Conducerea | Conducerea | Conducerea |Direcţia de | DSU | MS | | | | spitalului | SAJ/SABIF | ISU |sănătate | | | | | | | | |publică | | | |____|__________________|____________|____________|____________|____________|_____________|_____________| | 1.|Evenimente sau |Înregistrare|- |- |- |Înregistrare,|Înregistrare | | |disfuncţionalităţi|şi | | | |analiză şi |şi | | |administrative în |soluţionare | | | |propuneri |soluţionare | | |UPU/CPU |la nivel | | | |către MS |la nivel | | | |local | | | |pentru |central | | | | | | | |soluţionare | | | | | | | | |la nivel | | | | | | | | |central | | |____|__________________|____________|____________|____________|____________|_____________|_____________| | 2.|Evenimente sau |Înregistrare|- |- |- |Înregistrare,|Înregistrare | | |disfuncţionalităţi|şi | | | |analiză şi |şi | | |organizatorice în |soluţionare | | | |propuneri |soluţionare | | |UPU/CPU |la nivel | | | |către MS |la nivel | | | |local | | | |pentru |central | | | | | | | |soluţionare | | | | | | | | |la nivel | | | | | | | | |central | | |____|__________________|____________|____________|____________|____________|_____________|_____________| | 3.|Evenimente sau |Înregistrare|- |- |- |Înregistrare,|Înregistrare | | |disfuncţionalităţi|şi | | | |analiză şi |şi | | |vizând aspecte |soluţionare | | | |propuneri |soluţionare | | |profesionale în |la nivel | | | |către MS |la nivel | | |UPU/CPU |local | | | |pentru |central | | | | | | | |soluţionare | | | | | | | | |la nivel | | | | | | | | |central | | |____|__________________|____________|____________|____________|____________|_____________|_____________| | 4.|Evenimente sau |Înregistrare|- |- |- |Înregistrare,|Înregistrare | | |disfuncţionalităţi|şi | | | |analiză şi |şi | | |etice în UPU/CPU |soluţionare | | | |propuneri |soluţionare | | | |la nivel | | | |către MS |la nivel | | | |local | | | |pentru |central | | | | | | | |soluţionare | | | | | | | | |la nivel | | | | | | | | |central | | |____|__________________|____________|____________|____________|____________|_____________|_____________| | 5.|Disfuncţionalităţi|Înregistrare|- |- |- |Înregistrare,|Înregistrare | | |între UPU/CPU – |şi | | | |analiză şi |şi | | |secţii spital*) |soluţionare | | | |propuneri |soluţionare | | | |la nivel | | | |către MS |la nivel | | | |local | | | |pentru |central*) | | | | | | | |soluţionare | | | | | | | | |la nivel | | | | | | | | |central*) | | |____|__________________|____________|____________|____________|____________|_____________|_____________| | 6.|Disfuncţionalităţi|Înregistrare|- |- |- |Înregistrare,|Înregistrare | | |între UPU/CPU – |şi | | | |analiză şi |şi | | |UPU/CPU din alt |soluţionare | | | |propuneri |soluţionare | | |spital |la nivel | | | |către MS |la nivel | | | |local | | | |pentru |central | | | | | | | |soluţionare | | | | | | | | |la nivel | | | | | | | | |central | | |____|__________________|____________|____________|____________|____________|_____________|_____________| | 7.|Disfuncţionalităţi|Înregistrare|- |- |- |Înregistrare,|Înregistrare | | |între UPU/CPU – |şi | | | |analiză şi |şi | | |secţii din alt |soluţionare | | | |propuneri |soluţionare | | |spital*) |la nivel | | | |către MS |la nivel | | | |local | | | |pentru |central*) | | | | | | | |soluţionare | | | | | | | | |la nivel | | | | | | | | |central*) | | |____|__________________|____________|____________|____________|____________|_____________|_____________| | 8.|Evenimente sau |Înregistrare|- |Înregistrare|- |Înregistrare |Înregistrare,| | |disfuncţionalităţi|şi | |şi | |şi |analiză şi | | |administrative |soluţionare | |soluţionare | |soluţionare |propuneri | | |SMURD |la nivel | |la nivel | |la nivel |către DSU | | | |local | |judeţean | |central |pentru | | | | | | | | |soluţionare | | | | | | | | |la nivel | | | | | | | | |central**) | |____|__________________|____________|____________|____________|____________|_____________|_____________| | 9.|Evenimente sau |Înregistrare|- |Înregistrare|- |Înregistrare |Înregistrare,| | |disfuncţionalităţi|şi | |şi | |şi |analiză şi | | |organizatorice |soluţionare | |soluţionare | |soluţionare |propuneri | | |SMURD |la nivel | |la nivel | |la nivel |către DSU | | | |local | |judeţean | |central |pentru | | | | | | | | |soluţionare | | | | | | | | |la nivel | | | | | | | | |central**) | |____|__________________|____________|____________|____________|____________|_____________|_____________| | 10.|Evenimente sau |Înregistrare|- |Înregistrare|- |Înregistrare |Înregistrare | | |disfuncţionalităţi|şi | |şi | |şi |şi aviz | | |vizând aspecte |soluţionare | |soluţionare | |soluţionare |pentru | | |profesionale SMURD|la nivel | |la nivel | |la nivel |soluţionare | | | |local | |judeţean | |central |la nivel | | | | | | | | |central**) | |____|__________________|____________|____________|____________|____________|_____________|_____________| | 11.|Evenimente sau |Înregistrare|- |Înregistrare|- |Înregistrare |Înregistrare,| | |disfuncţionalităţi|şi | |şi | |şi |analiză şi | | |etice SMURD |soluţionare | |soluţionare | |soluţionare |propuneri | | | |la nivel | |la nivel | |la nivel |către DSU | | | |local | |judeţean | |central |pentru | | | | | | | | |soluţionare | | | | | | | | |la nivel | | | | | | | | |central**) | |____|__________________|____________|____________|____________|____________|_____________|_____________| | 12.|Disfuncţionalităţi|Înregistrare|- |Înregistrare|- |Înregistrare |Înregistrare | | |între SMURD – |şi | |şi | |şi |şi | | |secţii din |soluţionare | |soluţionare | |soluţionare |soluţionare | | |spitale, inclusiv |la nivel | |la nivel | |la nivel |la nivel | | |UPU/CPU*) |local | |judeţean | |central |central***) | |____|__________________|____________|____________|____________|____________|_____________|_____________| | 13.|Disfuncţionalităţi|Înregistrare|Înregistrare|- |Înregistrare|Înregistrare |Înregistrare | | |între UPU/CPU – |şi |şi | |şi |şi |şi | | |SAJ/SABIF |soluţionare |soluţionare | |soluţionare |soluţionare |soluţionare | | | |la nivel |la nivel | |la nivel |la nivel |la nivel | | | |local |judeţean | |judeţean |central |central***) | |____|__________________|____________|____________|____________|____________|_____________|_____________| | 14.|Disfuncţionalităţi|Înregistrare|- |- |- |Înregistrare |Înregistrare,| | |între UPU/CPU – |şi | | | |şi |analiză şi | | |Alţi furnizori |soluţionare | | | |soluţionare |propuneri | | |publici sau |la nivel | | | |la nivel |către DSU | | |privaţi de |local | | | |central |pentru | | |asistenţă medicală| | | | | |soluţionare | | |de urgenţă | | | | | |la nivel | | |prespitalicească | | | | | |central**) | | |sau transport | | | | | | | | |sanitar | | | | | | | |____|__________________|____________|____________|____________|____________|_____________|_____________| | 15.|Disfuncţionalităţi|Înregistrare|Înregistrare|Înregistrare|Înregistrare|Înregistrare |Înregistrare,| | |între UPU/CPU – |şi |şi |şi |şi |şi |analiză şi | | |SMURD – SAJ/SABIF |soluţionare |soluţionare |soluţionare |soluţionare |soluţionare |propuneri | | | |la nivel |la nivel |la nivel |la nivel |la nivel |către DSU | | | |local |judeţean |judeţean |judeţean |central |pentru | | | | | | | | |soluţionare | | | | | | | | |la nivel | | | | | | | | |central**) | |____|__________________|____________|____________|____________|____________|_____________|_____________| | 16.|Disfuncţionalităţi|Înregistrare|Înregistrare|Înregistrare|Înregistrare|Înregistrare |Înregistrare,| | |între SMURD – SAJ |şi |şi |şi |şi |şi |analiză şi | | | |soluţionare |soluţionare |soluţionare |soluţionare |soluţionare |propuneri | | | |la nivel |la nivel |la nivel |la nivel |la nivel |către DSU | | | |local |judeţean |judeţean |judeţean |central |pentru | | | | | | | | |soluţionare | | | | | | | | |la nivel | | | | | | | | |central**) | |____|__________________|____________|____________|____________|____________|_____________|_____________| | 17.|Evenimente sau |- |Înregistrare|- |Înregistrare|Înregistrare,|Înregistrare | | |disfuncţionalităţi| |şi | |şi |analiză şi |şi | | |administrative | |soluţionare | |soluţionare |propuneri |soluţionare | | |SAJ/SABIF | |la nivel | |la nivel |către MS |la nivel | | | | |judeţean | |judeţean |pentru |central | | | | | | | |soluţionare | | | | | | | | |la nivel | | | | | | | | |central | | |____|__________________|____________|____________|____________|____________|_____________|_____________| | 18.|Evenimente sau |- |Înregistrare|- |Înregistrare|Înregistrare,|Înregistrare | | |disfuncţionalităţi| |şi | |şi |analiză şi |şi | | |organizatorice | |soluţionare | |soluţionare |propuneri |soluţionare | | |SAJ/SABIF | |la nivel | |la nivel |către MS |la nivel | | | | |judeţean I | |judeţean |pentru |central | | | | | | | |soluţionare | | | | | | | | |la nivel | | | | | | | | |central | | |____|__________________|____________|____________|____________|____________|_____________|_____________| | 19.|Evenimente sau |- |Înregistrare|- |Înregistrare|Înregistrare,|Înregistrare | | |disfuncţionalităţi| |şi | |şi |analiză şi |şi | | |vizând aspecte | |soluţionare | |soluţionare |propuneri |soluţionare | | |profesionale SAJ/ | |la nivel | |la nivel |către MS |la nivel | | |SABIF | |judeţean | |judeţean |pentru |central | | | | | | | |soluţionare | | | | | | | | |la nivel | | | | | | | | |central | | |____|__________________|____________|____________|____________|____________|_____________|_____________| | 20.|Evenimente sau |- |Înregistrare|- |Înregistrare|Înregistrare |Înregistrare | | |disfuncţionalităţi| |şi | |şi |şi aviz |şi | | |etice SAJ/SABIF | |soluţionare | |soluţionare |pentru |soluţionare | | | | |la nivel | |la nivel |soluţionare |la nivel | | | | |judeţean | |judeţean |la nivel |central | | | | | | | |central | | |____|__________________|____________|____________|____________|____________|_____________|_____________| | 21.|Disfuncţionalităţi|Înregistrare|Înregistrare|- |Înregistrare|Înregistrare |Înregistrare | | |între SAJ/SABIF – |şi |şi | |şi |şi |şi | | |secţii din |soluţionare |soluţionare | |soluţionare |soluţionare |soluţionare | | |spitale, altele |la nivel |la nivel | |la nivel |la nivel |la nivel | | |decât UPU/CPU*) |local |judeţean | |judeţean |central |central***) | |____|__________________|____________|____________|____________|____________|_____________|_____________| | 22.|Orice alte |Înregistrare|Înregistrare|Înregistrare|Înregistrare|Înregistrare |Înregistrare | | |evenimente sau |şi |şi |şi |şi |şi |şi | | |disfuncţionalităţi|soluţionare |soluţionare |soluţionare |soluţionare |soluţionare |soluţionare | | |în care sunt |la nivel |la nivel |la nivel |la nivel |la nivel |la nivel | | |implicate UPU/CPU,|local |judeţean |judeţean |judeţean |central |central***) | | |SMURD, SAJ/SABIF | | | | | | | | |şi alte instituţii| | | | | | | | |publice sau | | | | | | | | |private, precum şi| | | | | | | | |persoane fizice | | | | | | | |____|__________________|____________|____________|____________|____________|_____________|_____________| *) În cazul în care secţiile implicate în disfuncţionalităţi aparţin unui spital aflat în coordonarea managerială a autorităţilor administraţiei publice locale, MS şi DSU colaborează cu acestea şi le înaintează propuneri argumentate pentru soluţionarea problemelor raportate. **) MS analizează şi înaintează către DSU propuneri de soluţionare a evenimentelor care privesc activitatea personalului medico-sanitar al SMURD. ***) MS soluţionează cazurile în ceea ce priveşte activitatea personalului medico-sanitar al SMURD şi al secţiilor din spital, inclusiv a UPU/CPU. NOTĂ: 1. Evenimentele sau disfuncţionalităţile sunt raportate de către structurile la nivelul cărora acestea s-au desfăşurat către structura ierarhică direct superioară de la nivel local, judeţean sau central. În situaţia unor evenimente sau disfuncţionalităţi de amploare sau cu consecinţe grave şi/sau majore, raportarea se face de către structurile la nivelul cărora acestea s-au desfăşurat către toate structurile ierarhice superioare de la nivel local, judeţean sau central. 2. Structurile care înregistrează raportări despre evenimente sau disfuncţionalităţi încearcă soluţionarea acestora la propriul nivel. Dacă acest lucru nu este posibil, situaţia se raportează structurii ierarhice direct superioare. 3. Centrul operativ pentru situaţii de urgenţă al MS raportează toate evenimentele către ministrul MS şi/sau către persoanele desemnate de către acesta, către secretarul de stat, şef al DSU, şi colaborează în soluţionarea problemelor cu structurile operative de monitorizare din cadrul DSU. 4. Semnificaţiile denumirilor utilizate sunt, după cum urmează: a) CMUD – Comisia de Medicină de Urgenţă şi Dezastre a Ministerului Sănătăţii; b) SAJ – Serviciul de ambulanţă judeţean; c) SABIF – Serviciul de Ambulanţă Bucureşti-Ilfov; d) SMURD – Serviciul Mobil de Urgenţă, Reanimare şi Descarcerare; e) MS – Ministerul Sănătăţii; f) MAI – Ministerul Afacerilor Interne; g) DSU – Departamentul pentru situaţii de urgenţă. —————